88食堂NIPPON/Bangkok伊勢丹

88 Shokudo NIPPON / Bangkok Isetan

Restaurant

Bangkok, Tailand/2015.12

OVERVIEW

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    • 「88食堂NIPPON」はバンコク伊勢丹の食品フロアリニューアルに伴い企画された、すべてタイ初進出という食ブランドで構成したプレミアムフードコート。バンコクには日本食を扱うお店が多々あるが、このように多様な食文化を一堂に会し、さらにそれを一括運営としてオペレーションする施設は初めてで、今までにないアプローチだ。ただ、クライアントは、今回のフードコートのみ、あるいはタイ国内のみではなく、アジアを中心とした海外で展開するための新しいプラットフォームを構築し、日本の食文化の魅力を発信していくことが目的。その1号店がこの「88食堂NIPPON」の位置づけだ。
      この条件をふまえ、レイアウトの段階にかなりの時間を割いたが、その結果として創出したアイランド型の店舗は平面的にも立面的にも利いている。寿司や鉄板焼き、やきとりの店舗には「本物」の日本食であることをライブで感じてもらえるようカウンター席を設けたが、食い入るように調理工程を見つめるお客様をみて、その効果を改めて実感している。全体のデザインは日本を想起させるモジュールを用いつつ風変わりなことはせず、日本独特でありながら海外でも違和感を感じさせない「藍染め」をのれんや日除け幕、ウォールデコレーションとして鏤めることにより、施設のヴィジュアルを整えた。結果、押し付けがましくなく、説明的でもないが、確実に日本を感じるプラットフォームを創出できた。

      (井上愛之/ドイルコレクション)

      “88 Hachi-Hachi Shokudo Nippon” is a premium food court planed for the renewal of ISETAN BANGKOK department store’s restaurant floor. Every restaurant brand in the food court hasn’t had its store in Thailand until the completion of this project. There are many restaurants that serve Japanese food in Bangkok but this kind of facility where various Japanese food cultures gather in one place and operated collectively is completely new and an innovative approach. The client wanted this food court to be a platform for more expansion not only in Thailand but also in other Asian and overseas markets in order to transmit charms of Japanese food cultures. The first facility to accomplish the goal is this “88 Hachi-Hachi Shokudo Nippon”.
      We spent a long time for layout planning, trying to satisfy those conditions and finally figured out an island type layout that functions both in two-dimensional and three-dimensional ways. Sushi, Teppanyaki(grilled food on iron plates), and yakitori(grilled chicken skewers) restaurants have counter seats so that customers feel real Japanese cuisine live. We realized the success of this idea when we saw customers scrutinizing the cooking process. We adopted modules reminding people of Japan and avoided fanciful design throughout the store. Because “Aizome(Japanese indigo dye)” is Japanese original yet familiar with overseas cultures, we straightened the visual image of the facility by sprinkling Aizome textile as short split curtains, shading devices, and wall decorations. We believe that we successfully created the platform that gives a remarkable impression of Japan to customers with absolute certainty and without intrusiveness and explanatory texts.

      < Aiji Inoue/Doyle Collection co. ltd. >