里のうどん/バンコク店

SATO NO UDON_Thailand

Restaurant

2014.1

AWARD

8th Annual International Design Award

A’ Design Award 2015

OVERVIEW

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    • 里のうどんは「うどん」と「バラ丼(豚バラ肉炒め丼)」をメインメニューとして、多店舗展開しているブランドです。その海外初出店となるのがこのお店です。
      そこで、弊社に求められた事は海外での多店舗展開を見据えたプロトタイプの開発に加え、初期段階で重要となってくる知名度アップも考慮した要素を盛り込むことでした。このブランディングにも近い私達の作業はロゴのリデザインにまで及びましたが、デザインのタッチポイントとして2点ほど解説したいと思います。
      1つは、エントランス廻りの家紋や和柄をモチーフにしたデザイン。これは印象に残ること、かつ多店舗展開に応用しやすいデザイン要素として図形を利用したのですが、デザインとして注力した点は、家紋や和柄は本来、1つ1つ意味があるため、あえて多種を織り交ぜることでそれぞれ個別の意味は薄れさせ、集合体から感じられる印象がアイデンティティとなるようにしたことです。
      もう一つは、店内を覆うダイナミックでありながらミニマルな天井のデザイン。これは白い格子をうどんに見立て、それがあたかも機織りされ、日本画になっていくようにすることで、海外向けに「うどん」と「日本」をコンセプチュアルに表現したものです。このような物語性をもったデザインは、店員とお客様のコミニュケーションツールとしても役立つなど、お店の情報が多次元的に増えることに貢献できるため重要だと考えています。
      このようにして結実した独自のデザインが今後は「里のうどんらしさ」として世界へ広がっていくことを願っています。

      (井上愛之/ドイルコレクション)

      Sato no Udon serves “Udon” and “Bara don” (bowl of sautéed pork back rib) as main menu. This brand is developed as chain-stores, and is the first restaurant to open in an oversea country.
      Therefore, we were required to create prototypes when looking ahead to other oversea chain-store development. The most important factor in the early stage is to integrate key elements to raise name recognition. Our works range to branding as well, such as redesigning the logo marks. Here are the two design’s touch points we would like to explain.
      First point is about the crests and Japanese patterned motif designs around the entrance. These designs create big impressions and the pattern elements will be useful to apply to other chain-stores. What is more, we put great effort to make these designs look like one identity through the assembly impression. Originally, crests and Japanese patterned designs all have their own meanings. Thus we deliberately combined multiple designs in order to lessen the individual meanings.
      Second point is the ceiling design of the restaurant which is so dynamic and yet so minimal. The white bars are used to resemble the Udon as if they are woven to create Japanese-style painting. This “Udon” and “Japan” are conceptually expressed to foreigners. These narrative designs will surely become good communication tools between the restaurant and customers.
      We find it important that restaurants contribute to increase the multidimensional information they transmit to customers.
      In this way, we hope these original designs will produce fruit and become the characteristics of “Sato no Udon” and expand throughout the world.

      < Aiji Inoue/Doyle Collection co. ltd. >