イルマーレ/横浜店

IL MARE Yokohama

Restaurant

Yokohama-shi, Kanagawa/2016.10

AWARD

A’ Design Award 2017

OVERVIEW

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    • シーフードをメインとしたバル業態であり、今後の多店舗展開を展望とする新ブランド「イルマーレ」。
       デザインするにあたり、まず、都会的かつ業態に見合ったグレード感とすることが主題に置かれた。そこで私たちが考えたのは全体から感じられる「空気感」とマテリアルやテクニカルな手法による「ディテール」という2つの観点からデザイン開発を行った。
      進めていくなかでその2つの観点が互いに絡み合い、結果としてはどちらの観点からスタートしたデザインなのかわからないほどお互いを補完しているわけだが、例えば、シーフードという食材と直接的にリンクする海辺や波、船などから想起されるデザインモチーフを現代的なタイルやアンティークウッドに置き換え、パターンやカラースキームで特徴を顕在化したり、あるいは一つながりでカジュアル感を得やすい空間でありながら、天井高さやパーティション、ペンダント照明の有無により適度に分節されているように感じさせるギミックを多用したり、というのは、このお店の「空気感」に欠かすことができない「ディテール」の集積である。
      もう一つ、このお店で試みたデザインは「切り貼りできるデザイン」という考え方だ。区画形状という与件に大きく影響を受ける空間デザインにおいて、多店舗展開をするためには、細かいピースで変幻自在な組合せができるデザインが重宝する。ビッグテーブルはそれ単体でレイアウトすれば成立するようスタンドライトを一体型でデザインし、柱から天井へアーチ状に繋がるデザインはそれが一つのピースとして、ベンチの上でもBarカウンターの上でも成立するもので、もちろん空間の分節という効果のみで使ってもよい。実はもう3店舗が竣工したが、この切り貼りデザインが驚くほどの効力を発揮しており、ブランディングの要となり得る新たな手法だと実感している。

      (井上愛之/ドイルコレクション)

      New brand “Il Mare” with the future prospects of multi-restaurant operation provides mainly seafood, categorized as bar restaurant. To start off with, upon designing this restaurant, focusing on the urban atmosphere and reflecting upgraded values were the primary themes. The “aerial atmosphere” and “detail” that come from materials and technical styles were the two perspectives when developing this design in total.
      Through the procedure, these two perspectives integrated, and consequently, they became complemented with one another and no longer were indistinguishable whether which design came firsthand. For instance, the words beach, wave and ship link directly to seafood and thus we have converted these design motif to modern tiles and antique woods. Furthermore, actualizing the characteristics of pattern and color scheme, making casual atmosphere line from the height of the ceiling to the partition, and frequently utilizing gimmick by the presence or absence of the pendant illuminants have enabled to divide the atmosphere moderately. All of these features are the accumulation of the “detail” which is essential to the “aerial atmosphere” in this restaurant.
      Finally, we adopted the concept “cut-and-paste-able design” in this restaurant. Needless to say, formations of the tenant space make profound difference to spatial design. In order to operate multi-restaurant, it is invaluable to use fine pieces of protean combination designs. We have designed to integrate stand-light for the big table so that it works out just as fine as it is placed by itself. Moreover, the arch-formed shape that connects the column and the ceiling will become one piece of the design and will surely go well above the bench and the bar counter. Naturally, this can merely be used as dividing the atmosphere too. As a matter of fact, three more restaurants have already been completed, and this “cut-and-paste-able design” has exerted a beneficial effect. We have an appreciation that this new method may have become the central to branding.

      < Aiji Inoue/Doyle Collection co. ltd. >